Actualizado el 26/03/2024

icon Facebook icon Twiiter icon RSS icon EMAIL
  1. Portada
  2. >
  3. Opiniones
  4. >
  5. Siglo XXI

Siglo XXI

Escrito por Eduard Martin Lineros el 26/04/2022 a las 11:30:32
2497

(Degà Col·legi Oficial d'Enginyeria en Informàtica)

(En castellano mas abajo)

SEGLE XXI 

 

Obres la finestra cada matí i te n’adones que molta de la literatura que s’ha escrit i s’escriurà sobre el nostre món i les diverses teòries més o menys conspiratives, potser no anaven tan errades.

 

Algú, molt més savi que jo, em va recomanar un llibre de Jared Diamond, “Armas, gérmenes y acero”, que em va canviar la perspectiva. I si be no cal sempre estar d’acord amb certes teories, si que em va obrir els ulls.... què menys es pot esperar de la literatura.

 

Pandèmies, política i guerres... hem de ser sincers: la humanitat s’ha mogut entre aquests tres elements en el món pràctic -més enllà de la cultura, l’art i la ciència- per dirimir el seu futur. No hem de donar-hi més voltes: força més força que seny.

 

Vivim en un tranquil món convuls. No puc definir-ho d’una altra manera. Un món més avançat que mai, un món meravellós, magnífic pel que fa a la teoria. Amb una tecnologia mai imaginada i amb unes perspectives immenses. Però món en definitiva: desigual, injust, amb esquerdes de tots tipus.

 

I amb la nostra superioritat “digital” no podem evitar, ni les pandèmies, ni les guerres. Aquesta és la crua realitat.

 

Potser cal que fem tots plegats una reflexió profunda. Que tota la nostra potència, des de la nostra perspectiva de societat digital avançada -perquè ho som- siguem capaços de ser generosos i generoses. Gaudim d’un benestar no simètric mundialment, i potser les nostres prioritats són com l’arbre que no ens deixa veure el bosc.

 

En aquestes hores, dies, setmanes tristes i fosques, cal que intentem donar sentit com a professionals de la tecnologia actual, al que hem aconseguit, i més que tot, al que podem aconseguir. M’agradaria pensar en un món més simètric en possibilitats, més solidari.

 

Em preocupa que els avenços tecnològics s’utilitzin en guerres del segle XIX... potser ens hem equivocat: calia també avançar en altres àmbits de la vida.

 

Potser us semblo pessimista avui, però no és cert. Confio plenament en que tots, amb la nostra empenta, els nostres coneixements i la nostra ciència, podem canviar la història i fer que la societat digital no reaccioni igual que la societat medieval. Més val que ho fem, perquè el saber del nostre segle, hores d’ara, és infinitament superior al saber de fa només cinquanta anys.

 

Que el seny sigui més fort que la rauxa... per una vegada.

 

 

(Castellano)

SIGLO XXI

 

Abres la ventana cada mañana y te das cuenta de que mucha de la literatura que se ha escrito y se escribirá sobre nuestro mundo y las diversas teorías más o menos conspirativas, quizás no iban tan equivocadas.

 

Alguien, mucho más sabio que yo, me recomendó un libro de Jared Diamond, “Armas, gérmenes y acero”, que me cambió la perspectiva, y si bien no es necesario siempre estar de acuerdo con ciertas teorías, si que me abrió los ojos.... qué menos cabe esperar de la literatura.

 

Pandemias, política y guerras... debemos ser sinceros: la humanidad se ha movido entre estos tres elementos en el mundo práctico -más allá de la cultura, el arte y la ciencia- para dirimir su futuro. No debemos darle más vueltas: bastante más fuerza que sensatez.

 

Vivimos en un tranquilo mundo convulso. No puedo definirlo de otra forma. Un mundo más avanzado que nunca, un mundo maravilloso, magnífico en lo que se refiere a la teoría. Con una tecnología jamás imaginada y con unas perspectivas inmensas. Pero mundo, en definitiva: desigual, injusto, con grietas de todo tipo.

 

Y con nuestra superioridad "digital" no podemos evitar, ni las pandemias, ni las guerras… Ésta es la cruda realidad.

 

Quizás hace falta que hagamos todos juntos una reflexión profunda. Que toda nuestra potencia, desde nuestra perspectiva de sociedad digital avanzada –porque lo somos– seamos capaces de ser generosos y generosas. Disfrutamos de un bienestar no simétrico mundialmente, y quizás nuestras prioridades son como el árbol que no nos deja ver el bosque.

 

En estas horas, días, semanas tristes y oscuras, intentamos dar sentido como profesionales de la tecnología actual, a lo que hemos conseguido, y más que todo, a lo que podemos conseguir. Me gustaría pensar en un mundo más simétrico en posibilidades, más solidario.

 

Me preocupa que los avances tecnológicos se utilicen en guerras del siglo XIX... quizás nos hemos equivocado: también era necesario avanzar en otros ámbitos de la vida.

 

Quizás os parezca pesimista hoy, pero no es cierto. Confío plenamente en que todos, con nuestro empuje, nuestros conocimientos y nuestra ciencia, podemos cambiar la historia y hacer que la sociedad digital no reaccione al igual que la sociedad medieval. Más vale que lo hagamos, porque el saber de nuestro siglo, en estos momentos, es infinitamente superior al saber de hace sólo cincuenta años.

 

Que la cordura sea más fuerte que el arrebato... por una vez.